GJESTEINNLEGG: ANNELISE DYRLI

Annelise Dyrli Foto: privat

Annelise Dyrli
Foto: privat

Har akkurat fullført min bachelor i psykologi  ved NTNU. Det har vært interessante år, fylt med glede, mestring og tilegning av kunnskap, men også frustrasjon, utfordringer og forvirring.

Som de fleste andre, var hovedgrunnen til at jeg søkte psykologi, interessen for mennesker. Jeg startet med et årsstudium, litt usikker på hva jeg skulle foreta meg de neste årene. Det ble til at jeg valgte å bygge på med en bachelor.

Det første du bør vite som ny psykologistudent, er at det er mye info å få med seg. Et annet faktum er at denne infoen ikke alltid er like lett tilgjengelig. Psykologisk institutt er et av de største på Dragvoll, og det sier seg kanskje selv at det er mye info som skal ut til en stor masse med studenter. Dette var kanskje det mest stressende i starten, men man kommer seg inn i det. En av de viktigste plattformene for informasjon ligger ute på It’s Learning, og her vil man også finne info om de fagene man har meldt seg opp i. Ros til instituttet for at de også er raske til å svare på mail når det er noe man lurer på!

Grunnen til at bachelorstudiet i psykologi virker ganske forvirrende og overveldende i begynnelsen, er at man har store valgmuligheter i forhold til fag. Som med mange andre bachelorgrader på Dragvoll, har man mulighet til å ta andre fag i graden sin, eller et helt annet årsstudium integrert i graden. Står du for eksempel mellom valgene engelsk eller psykologi, er det ingenting i veien for at du kan kombinere begge! Denne valgfriheten man har er noe av det jeg har sett mest pris på, i mitt studieløp.

Siden undervisningen ikke foregår i små klasser på klasserom, men i store forelesningssaler, lønner det seg å finne noen du kan jobbe sammen med. Såkalte kollokviegrupper har vært gull verdt. Det er helt utrolig hvor mye man kan lære om fagstoff ved å kun høre andre prate om det, og være med på diskusjoner rundt ulike temaer.

Mine beste tips til en fersk psykologistudent er; søk aktivt informasjon! Det er ingen som kaster informasjon etter deg, men den er tilgjengelig. Skaff deg pensumlister og bøker tidlig på året. Begynn tidlig å skrive gode notater, noe som viser seg å spare mye tid og frustrasjon når eksamenstiden kommer. Jobb sammen! Vær kritisk til det du leser i pensum. Noe av det første man lærer er å sette spørsmålstegn ved det man leser. Og ta det med ro, det ordner seg!

Psykologi er lærerikt, og uansett om man velger å gå andre retninger senere, er et årsstudium eller en bachelor i psykologi nyttig å ta med seg videre. Selv har jeg søkt master til høsten. Jeg vil studere mer psykologi, lære enda mer om mennesker, og endelig få forska litt selv!

– Annelise

Legg igjen en kommentar