GJESTEINNLEGG: MIKKEL BERG STRØMSTAD

Jeg heter Mikkel, er 24 år, og er jeg er akkurat blitt uteksaminert fra NTNU. Etter seks år i forelesninger og lesesaler har jeg fått en mastergrad i arbeids- og organisasjonspsykologi. Med den skal jeg navigere meg i det beryktede arbeidsmarkedet. Det fine er at jeg ikke stiller på bar bakke. I løpet av de siste fem årene har jeg nemlig fått mange anledninger til å benytte meg av psykologifaget i praksis, i den mye omtalte studentfrivilligheten.

Mikkel Berg Strømstad Foto: Privat

Mikkel Berg Strømstad
Foto: Privat

Da jeg var ny student var psykologikullene store, og den faglige oppfølgingen mangelfull. Eksamen bestod av flervalgsoppgaver, og fikk derfor navnet «Tippekupongen». Jeg var veldig glad i fagene jeg tok, men opplevde det som vanskelig å komme i kontakt med andre jeg kunne diskutere fag med. Resultatet var at jeg søkte meg inn i studentradioen, i håp om at jeg som musikkjournalist kunne bli kjent med andre musikkinteresserte.

Studenter som jobber frivillig er en veldig interessant gjeng. En skulle tro at folk som jobber uten å få betalt kanskje ikke går helhjertet inn i driver med, men ofte er det helt motsatt. Blant de frivillige kan du møte ildsjeler som gladelig ofrer helg og fritid for det de driver med. Jeg var en av dem. I studentradioen ble det plutselig slik at jeg brukte mer tid på å ha verv, enn det jeg brukte på å produsere radio. Det skulle nemlig vise seg at Studentmediene i Trondheim var en arena der jeg kunne benytte meg av psykologifaget.

Gjennom fem år har jeg vært musikkredaktør, kurs- og kompetanseansvarlig, baksidekontakt (Samfundets støttenettverk for frivillige som opplever vanskeligheter i hverdagen), og personalsjef. I disse vervene har jeg jobbet mye med motivasjon og engasjement, overarbeid, trivsel, kommunikasjon og ledelse. Her har det vært både spennende og nyttig å kunne støtte meg på psykologien. Ved bruk av teoretiske rammeverk som jobbkrav og –støtte-modellen, og studier på tema som motivasjon og ledelse, har jeg iverksatt tiltak og veiledet frivillige. Som masterstudent opplevde jeg at nesten hver eneste forelesning lærte meg noe nytt jeg kunne bruke. Erfaringene jeg har gjort meg har også vist seg å være relevante for arbeidslivet. Dette fikk jeg bekreftet da jeg gjennom masterprogrammet hadde praksis i et konsulentfirma. Situasjonene jeg hadde vært borti som frivillig viste seg å ligne de jeg møtte i praksis som konsulent.

Studietiden byr på mye mer enn bare forelesninger og kollokvier. Om du vil være musiker, gründer, journalist, bartender, religiøs, fadder, veileder, trener, skuespiller, studentpolitiker, lydtekniker, festivalarrangør, aktivist eller kursholder, har du muligheten. Ikke bare får du gjort spennende ting du kan putte på CVen, du får også møtt mange fine folk.

Mikkel Berg Strømstad

Legg igjen en kommentar