GJESTEINNLEGG: Karoline Schjerverud

Psykologi i Trondheim? Velkommen til Norges beste studentby og største frivillighetskultur

Bedriftsportalens julebord 2014. Foto: Privat

Bedriftsportalens julebord 2014.
Foto: Privat

Selv var jeg ny i Trondheim for ett knapt år siden, etter fullført bachelor i psykologi ved Høgskolen i Lillehammer, klar for å ta fatt på en master i en ny by – Trondheim. Det tok ikke lang tid før jeg ble fanget av bartebyens sjarm.

Trondheim er anerkjent som Norges beste studieby, da rundt 30.000 studenter kommer strømmende hit august hvert eneste år. Det sier seg selv at dette vil si mange ukjente fjes man kan bli kjent med, på tvers av fylker, kanskje til og med land, og ikke minst dialekter – det fins et fantastisk utvalg, et landskap jeg forsøkte å navigere meg gjennom forrige høst med mindre hell. Samtidig betyr et mangfold av studenter en rekke sosiale arrangementer, som julebord med linjeforeninger og så klart årets høydepunkt: UKA. Å la oss ikke glemme at det også betyr en studietid fylt av latter, glede og noen å dele frustrasjoner med, måtte det være knyttet til eksamen eller tomme markeringstusjer. Velkommen!

Om du er ny i byen, eller bare ny som student, vil jeg tørre å påstå at man raskt biter seg merke i den store frivillighetskulturen som blomstrer i byen, spesielt blant studentene. Ikke bare drives Studentersamfundet så å si kun av frivillige, men du vil bli kjent med linjeforeninger og andre studentorganisasjoner. Som student ved psykologisk institutt kan du bli kjent med linjeforeningene, for bachelor-, master- og profesjonsstudiet, og ikke minst Bedriftsportalen for psykologi (BP).

Av egen erfaring tror jeg det å engasjere meg som frivillig i BP er noe av det beste jeg kunne gjort etter jeg meldte min ankomst i trønderbyen. BP er en organisasjon som drives av studenter, basert på frivillige verv, med et ønske om å knytte psykologistudentene ved NTNU nærmere arbeidslivet. Hovedsakelig arrangerer BP bedrifts- og personpresentasjoner med den hensikt å opplyse om muligheter man kan få i arbeidslivet med en bakgrunn i psykologi. Noe som blant annet byr på en unik mulighet til å dra nytte av andres erfaring. Som frivillig i en organisasjon som BP fikk jeg også muligheten til å bli kjent med andre på tvers av kull og studie, samtidig som det kan være helt greit noen ganger å ha noe annet å fokusere på en kun pensum, eksamen, og så videre. Dessuten kan jeg få være med på å påvirke hvilke bedrifter som kommer til oss, og være del av en kjempe trivelig gjeng.

BP har bidratt til at mitt år som fersk i Trondheim har blitt et givende, sosialt og morsomt år, hvor jeg har trivdes fra første stund. I tillegg har et frivillig verv generelt bydd på erfaring som kan komme godt med senere i arbeidslivet, og jeg tror potensielle arbeidsgivere vurderer det som svært positivt at man som student er engasjert. Som ny i Trondheim eller bare som student bør du sjekke ut frivillige organisasjoner som trenger din hjelp, være med å dra lasset og du kan bli kjent med en gjeng herlige mennesker. Ellers er mine tips til deg som ny student å kjøpe inn et stort lager av markeringstusjer (det nytter ikke å vente), ikke være redd for å skrive direkte i pensumboka og begynne å drikke kaffe med engang – selv om du ikke liker det!

Lykke til med studiene, og velkommen til Norges flotteste, mest sjarmerende by. PS! Lik Bedriftsportalen for psykologi på Facebook med en gang, og du har oversikt over kommende bedriftspresentasjoner, som av og til har begrensede plasser (ja, jeg må jo benytte bloggmuligheten til å la BP vise seg frem).

Hilsen Karoline Schjerverud, leder i Bedriftsportalen for psykologi og student ved masterstudiet i psykologi, spesialisering læring – hjerne, atferd, omgivelser

Legg igjen en kommentar